Bij het zoeken naar een geschikte vakman kijken veel klanten eerst online. Bedrijven die zich online goed presenteren, vergroten hun kansen op het krijgen van klanten. Maar hoe richt je een bedrijfswebsite correct in en wat maakt een goede website? Tips en trucs om de bedrijfswebsite succesvol te maken.
Je eigen website is de belangrijkste bouwsteen voor bedrijven in online marketing. Samen met social media kanalen zoals Facebook of Twitter vormt het de online aanwezigheid van het bedrijf. Het bedrijf online op de best mogelijke manier presenteren is uiterst belangrijk. Want bij het zoeken naar de juiste vakman ontdekken veel klanten eerst het betreffende aanbod op internet.
Het lijkt echter niet een van de sterke punten van ambachtelijke bedrijven om zich goed te presenteren met hun website. In een recent onderzoek vroeg een marktonderzoeksbureau ongeveer 2.000 internetgebruikers naar bedrijfswebsites. 66 procent ziet de noodzaak om ambachtelijke websites in te halen.
Een goede website vergroot de kans op nieuwe klanten Feit is: als u zich online goed presenteert en de relevante informatie op uw website verstrekt, vergroot u uw kansen op het winnen van nieuwe klanten en dus uw verkopen. Volgens het onderzoek lopen veel vakmensen echter achter op hun eigen website. 41 procent van de ondervraagden klaagt vooral over de kwaliteit van de informatie op de websites. Ook anno 2016 bestaat dat nog: bijna een derde (31 procent) van de ondervraagden heeft kritiek op het feit dat er vaak helemaal geen website is. Een kwart van de internetgebruikers klaagt dat veel ambachtelijke bedrijven online moeilijk te vinden zijn, en evenzovelen storen zich aan het ontwerp van de websites (elk 25 procent).
Maar wat is een goede website?
“Ambachtslieden moeten ook online een persoonlijk tintje geven om bijzonder aantrekkelijk te zijn voor nieuwe klanten gezien het grote aantal bedrijven. Vooral voor hen heeft een website met voldoende informatie over de diensten en actueel nieuws een positief effect op de keuze van het juiste bedrijf”.
Hoe krijg je meer eigenheid in je eigen website?
Er zijn veel manieren om uw eigen website meer individualiteit te geven, die ook door kleine ambachtelijke bedrijven kunnen worden geïmplementeerd. Welke content de persoonlijkheid van het bedrijf weerspiegelt, is bijvoorbeeld:
- Een portret van de meestervakman
- Dankbrieven van klanten
- Een nieuwsrubriek met situaties en foto’s uit de dagelijkse handel.
Bovendien zullen loyale klanten vaker komen als u speciaal voor hen zorgt. Uw website is een zeer goed instrument om vaste klanten te behouden en door middel van communicatie en ondersteuning nieuwe klanten vaste klanten te maken.
Hoe werkt de technische personalisatie van een website?
Voor technische personalisatie, d.w.z. de geautomatiseerde individuele adressering van klanten, zijn er tools die eenvoudig op de website te implementeren zijn en vervolgens een homepage uitrusten met verschillende personalisatiefuncties.
Technische aanpassingen omvatten:
- Tool die het geo-IP van de sitebezoeker weerspiegelt en zo individuele adressering mogelijk maakt op basis van geografische kenmerken op stadsbasis. Zo kan er ter plaatse reclame worden gemaakt voor een speciale aanbieding.
- het tijdstip van het bezoek. Dit kan goed gebruikt worden om bijvoorbeeld actuele contactgegevens weer te geven als er op dat moment niemand in het bedrijf aanwezig is.
Om deze technische zaken te implementeren, bieden fabrikanten verschillende software aan. Met dergelijke bouwpakketten voor websites is personalisatie eenvoudig mogelijk, zelfs met weinig technische kennis vooraf.
De website is de etalage op internet
Uw website is uw bedrijf op internet en iedereen kan deze zien. De startpagina is de etalage of het entreegebied. Maar om klanten door hun “etalageruit” te laten kijken, moet eerst duidelijk zijn wat iemand drijft om een bedrijf te kiezen dat ze op internet vinden? Misschien is het de fysieke nabijheid, misschien de openingstijden die het beste werken, of bent u op zoek naar een bijzonder aanbod van diensten of producten. De redenen verschillen van geval tot geval. Maar: Bepaalde criteria zijn belangrijk voor elke potentiële klant en kunnen de beslissing beslissend beïnvloeden.
Het Nederlandse websitesvoormkb-ers.nl kan helpen een dergelijke online presentie te maken, geheel naar uw wensen.